Blog ini berkaitan aktiviti panitia Bahasa Melayu SK Taman Tasik, Ampang, Selangor

Ahad, 5 Julai 2015

PENGGUNAAN APLIKASI I-SPRING DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (BAHAGIAN 1)

Penggunaan aplikasi i-spring dalam Pengajaran dan pembelajaran  (bhgn 1)

                Bagi seorang guru adalah nenjadi idaman untuk membuatkan sesi pengajaran dan pembelajaran (P&P) menjadi lebih menarik dan kreatif. Ia bukan sahaja dapat menarik minat murid-murid malah dapat member kepuasan kepada diri seorang insan yang bergelar pendidik.
Jika dahulu, power point menjadi wadah dalam penyampaian pengajaran dan pembelajaran. Melalui cara ini, pelbagai visual audio dan video dapat dipersembahkan kepada murid-murid.

                Dalam kepesatan pembangunan  teknologi , guru-guru kini dapat menggunakan pelbagai medium untuk menyempurnakan sesi pengajaran dan pembelajaran. Tambahan pula, dengan adanya platform seperti VLE- Frog sesuatu sesi  P&P dapat dijalankan dengan lebih mudah dan menarik.

                Salah satu aplikasi yang boleh digunakan oleh guru-guru dalam (P&P) ialah aplikasi i-spring. I-spring merupakan aplikasi yang boleh mengubah fail power point menjadi bentuk flash dan bentuk SCORM / AICC, iaitu bentuk yang biasa digunakan dalam pembelajaran dengan e-learning LMS (Learning management System). I-spring  tersedia dalam bentuk free dan berbayar.  Ia boleh didownload di http://www.ispringfree.com/download.html.

                Pengguna i-spring dapat menikmati aplikasi pembinaan kuiz yang menarik dengan pelbagai jenis pertanyaan seperti: True/False, Multiple Choice, Multiple response, Type In, Matching, Sequence, numeric, Fill in the Blank, Multiple Choice Text.



SELAMAT MENCUBA!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan